AKTYWNIE I NA SPORTOWO

Ćwiczymy w plenerze. Aktywny urlop

Czas czytania: 6 minut

Urlop to czas, na który czekamy przez cały rok z utęsknieniem. Zwłaszcza ostatni rok był bardzo trudny, ponieważ zostaliśmy praktycznie zamknięci w domach i zimą pozbawieni możliwości korzystania z jakiejkolwiek aktywności w obiektach zamkniętych. Zima była długa a i wiosna nas nie rozpieszczała – wyjątkowo zimny maj nie zachęcał do podejmowania ćwiczeń na zewnątrz.

Niektórym udało się złapać chwilę oddechu, kiedy w lutym zostały na kilka tygodni otwarte stoki narciarskie. A jak ktoś miał niesamowite szczęście, to trafił na stoku na pełnię lata – bezchmurne niebo i temperatury sięgające w południe powyżej 20°C. Późniejsza zimna i mokra wiosna dały się wszystkim we znaki. Przed nami okres wakacyjny, w czasie którego możemy skorzystać z wielu możliwości. Wszyscy jesteśmy spragnieni ruchu i czasu spędzanego na świeżym powietrzu. W zasadzie każdy ma swój sposób na spędzenie urlopu, w tym roku warto w te plany włączyć jakąkolwiek aktywność. Należy jednak pamiętać o kilku sprawach.

Aktywnie i przyjemnie

Co zatem zrobić, aby nasz urlop był aktywny, zdrowy, pozwolił nam w pełni wypocząć, wzmocnił nasze mięśnie, stawy i kondycję, a poza tym sprawił przyjemność? Musimy pamiętać o paru ważnych sprawach:

Zbadaj się!

Ludzie uprawiający sport bardzo aktywnie (wspinaczka, nurkowanie, kolarstwo górskie czy chociażby biegi przełajowe) przed powrotem do swoich ukochanych dyscyplin powinni zasięgnąć opinii fizjoterapeuty o stanie swojego organizmu. Warto także zrobić badania wydolnościowe (tzw. próba wysiłkowa, zwana także EKG wysiłkowym, zlecana przez lekarza), by wiedzieć na jak dużo możemy sobie pozwolić po tak długiej przerwie. Przed wyjazdem na urlop na pewno warto odwiedzić siłownię, by pod okiem trenera poprawić kondycję organizmu.

Coś dla najmłodszych!

Urlop z dziećmi to w tym roku fantastyczna możliwość, by zmobilizować nasze pociechy do jakiejkolwiek aktywności. W przypadku małych dzieci mogą to być krótkie wypady piesze, możemy także zabierać je na wycieczki rowerowe – w tej chwili na rynku jest już bardzo bogata oferta fotelików, czy przyczep przymocowywanych do roweru, w których można bezpiecznie przewozić dzieci. Starsze pociechy oczywiście mogą nam towarzyszyć na własnych rowerach. Trasę wycieczki ustalajmy wspólnie z dziećmi, pamiętając, że ten rok także w ich organizmach poczynił spustoszenia. Niech to będą raczej krótkie wypady, które wszystkim zapewnią przyjemność. Możemy także planować wycieczki piesze, w kraju przybywa ścieżek edukacyjnych oraz ścieżek zdrowia. Wybierając spacer ścieżką zdrowia skorzystajmy ze wszystkich możliwości, jakie nam proponuje, oczywiście uwzględniając własne siły. Wspólne wakacje nad jeziorem czy nad morzem to świetna okazja do wspólnych zabaw w wodzie czy nauki pływania.

Nie siedź w hotelu

Wyjazd za granicę to także wspaniała okazja do aktywnego wypoczynku. Postarajmy się w czasie takiego urlopu nie przebywać wyłącznie nad basenem, w barze i w restauracji. Na pewno warto poznać okolicę, odbywając szereg pieszych wycieczek. W hotelu nie spędzajmy czasu wyłącznie na leżaku, starajmy się regularnie pływać i brać udział w rozmaitych zajęciach sportowych proponowanych przez animatorów. Nasz organizm po ostatnim roku rozpaczliwie potrzebuje ruchu i jakakolwiek jego forma będzie dla niego zbawienna.

Państwo na włościach

Właściciele siedlisk czy działek to całkiem odrębna kategoria urlopowiczów. Mają oni zawsze coś do zrobienia. Przy czym większość tych zajęć zapewnia całkiem sporo ruchu. Najbardziej oczywistą formą ruchu jest koszenie. Rozmiar trawnika jest bardzo różny, ale zawsze trzeba go skosić. Bywają czasem takie miejsca, gdzie kosiarką się nie wjedzie, wtedy bardzo przydaje się praktycznie już prawie zapomniana umiejętność używania kosy. Paniom zdecydowanie polecam sierp. Można takie narzędzie zamówić przez Internet. Kilka prób i okazuje się, że można go z powodzeniem stosować do usuwania chwastów tam, gdzie nie wjedziemy kosiarką. Jeśli chcemy mieć ładne rabatki z kwiatkami, i być może własne warzywa czy owoce, to musimy o nie zadbać. Trzeba je pielić – polecam używanie małego stołeczka, bo kucanie na dłuższą metę szkodzi naszym plecom. Dom na działce zawsze wymaga naszej pracy. Coś trzeba naprawić, coś odmalować – wszystkie te czynności wymagają ruchu. Pamiętajmy, by wykonywać je bezpiecznie. Jeśli używamy na zewnątrz drabiny, to trzeba dokładnie sprawdzić, czy jest ona stabilna. To samo dotyczy przycinania drzewek, róbmy to w sposób bezpieczny, bez sięgania do upatrzonej gałęzi za wszelką cenę. Upadek z drzewa często może się skończyć złamaniem kończyny czy inny bardzo poważnym urazem, co zamieni nasz wymarzony urlop w koszmar. Oczywiście urlop na działce nie musi oznaczać tylko prac w obrębie działki. Warto zabrać rowery i zaplanować sobie kilka wycieczek po okolicy – nawet jeśli ją doskonale znamy, to zawsze coś się zmieni. Polecam także spacery z kijkami do nordic walking. Kijki warto kupić w sklepie sportowym, wtedy sprzedawca dobierze nam ich odpowiednią długość. Spacery z kijkami zapewniają nie tylko aktywny ruch kończyn dolnych i stawów biodrowych. Podczas spaceru z kijkami uruchomione zostają także mięśnie pleców oraz kończyny górne.

Aktywny senior

Seniorzy to grupa ludzi, o której rzadko myślimy w kontekście urlopu. A przecież izolacja i brak ruchu dotknęła w tym roku także ich. Oczywiście najlepiej by było, aby w czasie wakacji senior mógł wyjechać do jakiegoś uzdrowiska na turnus rehabilitacyjny. Na pewno wielu skorzysta z takiej możliwości, jednak w skali państwa będzie to niewielka grupa. Jeśli stan zdrowia seniora nie pozwala na wyjazd samodzielny lub z kimś z przyjaciół w podobnym wieku albo też z jakichś powodów nie da się on na niego namówić, być może da się przekonać do wspólnych wakacji? Tu najlepszym rozwiązaniem jest działka, gdzie możemy przypilnować, by w miarę swych możliwości senior aktywnie spędzał czas. Można także wyjechać na wspólny urlop w kraju, przecież senior może mieszkać w oddzielnej kwaterze. Możemy poświęcić stosunkowo niewiele czasu na wspólny spacer, krótką wycieczkę rowerową. Powrót do aktywności dla ludzi w starszym wieku na pewno nie będzie łatwy, ale z pewnością korzystny dla ich zdrowia. Dlatego starajmy się im pomóc, motywujmy i cieszmy się możliwością spędzenia wspólnego czasu, który będzie z pewnością wartościowy i niezapomniany.

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments

Może Cię zainteresować:

Ostatnio komentowane

Recent Comments

Popularne wpisy

Newsletter





Menu